3 krok-Mastering
MASTERING i RE-MASTERING w TR STUDIOS
To finalna obróbka zmiksowanych nagrań i ich optymalizowanie dla potrzeb CD, SACD, Youtube, Spotyfie, Tidal, w radiu i TV lub do płyt winylowych. Mastering to także polepszanie gotowych dostarczonych nam nagrań już przez kogoś wcześniej zmiksowanych i wstępnie zmasterowanych- ale nie na tyle byście Państwo byli z ich brzmienia zadowoleni. Dlatego znany jest na świecie i ceniony i oferowany przed najlepsze studia nagrań tzw
Mastering LAMPOWY i TAŚMA MASTERINGOWA ANALOGOWA AMPEX Grand Master GOLD formuła 499 , 456 i 457
To bardzo ważny finalny etap obróbki i produkcji w studiu nagrań każdego nagrania niezależnie od rodzaju muzyki. Czy to piosenka pop , hip hop czy rockowa czy jazz, każde nagranie wymaga nie tylko dobrego zmiksowania ale i także finalnego perekcyjnego masteringu. Mastering to proces trudny i wymagający specjalnego sprzętu masteringowego i doświadczenia . Sam komputer i nawet "najlepsze" DAW tu zupełnie nie wystarcza. Szczególnie w czasach gdy umowne 99% osób słucha muzyki na słuchawkach, ze smartphonów ze Spotyfie czy Tidal czy Youtube ważnym jest by nadać nagraniu "CIEPŁA" i szczególnie ANALOGOWEGO brzmienia ! Nie da sie tego zrobić na komputerze i w domenie cyfrowej.
Współczesny najbardziej rozpowszechniony sposób nagrywania i miksowania muzyki z użyciem niestety tylko samego komputera z kartą dźwiękową (choćby ztw najdroższą) i wyłącznie tzw wytczek (plugin) spowodował, że nagrania zmiskowane i tak komputerowo wyprodukowane w programie DAW , brzmią najczęściej jak to okreslają sami zaiteresowani tj muzycy "chłodno , chudo, cyfrowo, blado, słabo, ostro, szorstko" czy wręcz..... "kaszaniasto, " i są pozbawione tej analogowości i ciepła w brzmieniu.
Jest wiele określeń tej jednej wspolnej dla nagrań zrobionych cyforowo na "kompie" słabości. Muzycy porównując swoje obecnie miksowane na komputerze produkcje do wielu słynnych nagrań z przed lat, z poczatku XXI wieku a nawet z lat 90 i 80tych gdy nawet nie było komputerów (!) tj z najlepszej epoki fonografii powszechnie odkrywają słabość swych nagrań i zastanawiają się dlaczego tak jest? Czy można coś zrobić w tym temacie z ich nagraniem by poprawić finalne brzmienie? By uzyskało ono dźwiękowo tzw " analogowego mięsa, mocy " by było "grubsze lub tłustsze" by było ......ANALOGOWEGE???! .
W TR Studios do masteringu w tym celu używamy w torze unikatowych technologii LAMPOWYCH i niezwykłej brzmieniem specjalnej TAŚMY MASTERINGOWEJ oczywiście w 100% ANALOGOWEJ !! Dostarczone przez was nagrania cyfrowe mogą nabrać analogowego brzmienia !!
To znaczy stosujemy metody jakie zostały dopracowane do perfekcji właśnie w czasach świetności muzyki w najlepszych latach . A wszystko by produkcja współczesna mogła zabrzmieć jak te tzw najlepsze i znane na całym świecie. Nie mniej stworznie takiego toru masteringowego analogowego, jego odpowiednie skalibrowanie to duże wyzwanie techniczne wymagające wiedzy . Mając już blisko 40 lat doświadczenia w sprzęcie nagraniowym i produkcji nagrań w naszym studiu posiadamy doświadczenie i odpowiedni do tego sprzęt masteringowy. Naszą instalację dopracowywaliśmy od paru dziesięcioleci.
Dlatego prócz usług stricte nagraniowych w tym i miksowania dla kapel np rockowych, pop, jazzowych lub klasyki itp wykonujemy także usługi finalnego Masteringu dowolnych dostarczonych nam nagrań w celu nadania nagraniom typowego pełnego brzmieniem płytowego lub radiowego brzmienia. Mastering to ostatni etap nagrania , już po miksie. Sam miks szczególnie zrobiony na komputerze w programie DAW niemal nigdy nie wystarcza brzmieniowo.
W ramach masteringu oferujemy także na zamówienie mastering na legendarnej Masteringowej taśmie studyjnej analogowej AMPEX Grand Master 499 i 456, 457 a proces wykonujemy na światowej sławy magentofonach studyjnych masteringowych STUDER i STUDER-REVOX a także LAMP ELEKTRONOWYCH.
W efekcie zmasterowane u nas nagrania uzyskują brzmienia taśmowego i lampowego czyli własnie językiem muzyków "tłustego , fat, solidnego, i z tzw kopem".
Zatem w torze i tym finalnym procesie używamy urządzeń i procesorów CZYSTO ANALOGOWYCH tj omijających jakiekolwiek przetwarzanie A/D i D/A jak i opcjonalnie m. in. uznanego bezsprzecznie za najlepszy na świecie nośnika masteringowego tj stereofonicznej studyjnej taśmy legendarnej amerykańskiej formuły magnetycznej AMPEX GRAND MASTER 499 GOLD znanej z niemal chyba każdego wielkiego hitu jaki zdobył nagrodę Grammy i z brzmienia wielu mega-produkcji winylowych!
W dwóch słowach zmiksowane(cyfrowo lub analogowo) nagranie przepuszczone przez tą konkretnie masteringową taśmę Ampex'a dostaje niemal" magicznego kopa" nieosiągalnego w żadnej cyfrowej wtyczce- jak to określa dosadnie wielu doświadczonych muzyków. Dodatkowo alternatywnie oferujemy do masteringu także drugi równie świetny nośnik QUANTEGY GP9 dający dla odmiany najwyższą możliwą koercję magnetyczną, jak i AMPEX 478 o nieco innym odcieniu brzmieniowym saturacji. Masteringowa taśma studyjna odpowiednio wysterowana potrafi dać niebywały brzmieniowo finalny efekt nasycenia i ciepła w masterowanym nagraniu. Analogicznie jest w branży filmowej przy użyciu tzw. szerokiej taśmy filmowej. To wie każdy reżyser w Holywood, dlatego topowe produkcje filmowe przepuszczane są własnie przez taśmę filmową jak i kręcone bezpośrednio na nią a nie na rejestrator cyfrowy. Taśma zawsze nadaje swą aksamitną "analogową" sygnaturę tak dźwiękowi jak i obrazowi.
W ramach masteringu oferujemy także na zamówienie mastering na legendarnej Masteringowej taśmie studyjnej analogowej AMPEX Grand Master 499 i 456, a proces wykonujemy na światowej sławy magentofonach studyjnych STUDER i STUDER-REVOX.
Do Masteringu dostarcza się do każdego studia Masteringowego zawsze wyłącznie pojedynczy gotowy zmiksowany plik utworu (stereo wav 24 bit ), a nie zbiór śladów poszczególnych instrumentów tworzących tech utwór.
MASTERING to zatem NIE jest MIKSOWANIE. Nie należy mylić ze sobą tych zupełnie różnych etapów sesji nagraniowej i produkcji płyty. Podkreślamy to, bowiem w dzisiejszych czasach wiele amatorskich domowych tzw bedroom studio bazujacych na komputerze personalnym nie majacych pojęcia o tym co robią zaczyna totalnie mylić pojęcia i co raz częściej co gorsza wprowadza w błąd muzyków nazywając mastering miksowaniem i odwrotnie. Chcąc zamówić profesjonalną obsługę i tak ważną usługę musimy umieć wyrażać prawidłowo swe potrzeby inaczej dochodzi w tej branży do co raz bardziej kuriozalnych nieporozumień.
O cenach masteringu w TR Studios:
W naszym studiu gdy mastering jest wykonywany w ramach zleconej całej sesji nagraniowej u nas i wykonywany równocześnie z miksowaniem u nas , to proces masteringu jest BEZPŁATNY bo jest integralną częścią czasu sesji i odbywa się razem z miksowaniem , co daje zawsze najlepszy muzycznie i brzmieniowo rezultat. Ma się wtedy 100% kontroli nad efektem finalnym i można natychmiast cofnąć się i dokonać subtelnych poprawek w miksie tak by i po zmasterowaniu było najlepiej brzmieniowo. Taki wariant masteringu wliczony jest wtedy w cenę miksowania. Nie ma zatem żadnej dodatkowej opłaty za prowadzony jednocześnie z miksowaniem mastering po za samą opłatą godzinową za miksowanie. A studio wynajmuje się wtedy na miksowanie i mastering wykonane razem.
Zatem w torze i procesie masteringu używamy m. in. uznanego za najlepszy bezsprzecznie na świecie nośnika masteringowego tj taśmy ANALOGOWEJ studyjnej legendarnej amerykańskiej formuły AMPEX GRAND MASTER 499 GOLD. Znanej z niemal chyba każdego hitu jaki zdobył nagrodę Grammy i z brzmienia wielu mega-produkcji muzycznych!
W dwóch słowach zmiksowane nagranie przepuszczone przez cały bardzo zaawansowany technicznie i skomplikowany tor ANALOGOWY w tym i tą konkretnie masteringową topową taśmę Ampex a dostaje magicznego kopa nieosiągalnego w żadnej cyfrze- jak to określa dosadnie wielu doświadczonych muzyków. Dodatkowo alternatywnie oferujemy do masteringu także drugi równie świetny nośnik QUANTEGY GP9 dający dla odmiany najwyższą możliwą koercję magnetyczną, jak i AMPEX 478 o nieco innym odcieniu brzmieniowym saturacji. Masteirngowa taśma studyjna daje niebywały brzmieniowo finalny efekt nasycenia i ciepła w masterowanym nagraniu. Analogicznie jest w branży filmowej przy użyciu tzw. szerokiej taśmy filmowej. To wie każdy reżyser w Holywood, dlatego topowe produkcje filmowe przepuszczane są właśnie przez taśmę filmową jak i kręcone bezpośrednio na nią a nie na magnetowid cyfrowy czy telefon komórkowy . Taśma analogowa zawsze nadaje swą aksamitną analogową sygnaturę tak dźwiękowi jak i obrazowi.
W naszym studiu zgrań masteringowych dokonujemy na studyjnym masterowym trój-głowicowym magnetofonach STUDER 807, także STUDER REVOX A 700 i ACES z głowicami StuderA800 ( Saturn) i taśmą 2cale z prędkością 7,5 i 15 IPS do wyboru. W naszym torze masteringu używamy m in. kompresorów masteringowych 4 pasmowych jak i unikalnego brzmieniowo kompresora masterowego NEVE M-S (najnowszy model Neve PORTICO II). Equlizacja przebiega na także legendarnym modelu korektora parametrycznego FOCUSRITE RED 2 (pasmo przenoszenia az do 300.000 Hz!) i preampach NEVE.
Zainteresowanych bliżej całokształtem audiofilskiej tematyki i HIGH ENDu w Audio zapraszamy na stronę o ZETA ZERO www.audio-high-end.com . Tam też dużo linków do światowych portali dźwiękowego Hi-Endu.