Opis studia  

Studio TR STUDIOS znajduje się w samodzielnym budynku. Oferujemy znakomity sprzęt do nagrań tak lektrów jak i zespołów muzycznych plus opiekę producenta muzycznego i doświadczonego realizatora.

W studiu posiadamy osobny live room - do nagrań perkusji i  całego zespołu - o akustyce "live" dedykowanej do nagrań właśnie bębnów, żywych instrumentów potrzebujących tzw "powietrza i ambientu" (np trąbki, saxy,"gary", flety, chóry itp) a także osobny mniejszy vocal room  z tzw  "dead" akustyką czyli o bardzo krótkim czasem pogłosu- idealny do nagrania lektorów, wokalu, solistów, gitary akustycznej , skrzypiec, małych paru osobowych chórków  lub odizolowanych akustycznie od bębnów pieców gitarowych. Przy studiu mamy mamy miły przytulny przedsionek tzw zimowy ogródek" z kominkiem  i drugą dużą zewnętrzną altanę, zatem jest ciepło i domowo. Nasze studio jest zaprzeczeniem biura lub korytarzy radiokomitetu  ale też nie przypomina tzw "bedroom-studia"  jakich wiele w blokach i mieszkaniach. Studio jest na poziomie zerowym bez progów. Przy studiu posiadamy duży własny parking. To bardzo ułatwia transport instrumentów, pieców itp.

W studiu posiadamy 3  niezależne systemy zapisu, miksowania i masteringu za równo cyfrowe jak i analogowe. W tym m. in.  najnowocześniejszy system zapisu DAW PROTOOLS HD PRO (nagrywający w  HI-Res 192kHz/24bit) dodatkowo także Protools11 i 10 , połączoną z nim wielkoformatową konsolę mikserską, a nawet magetofony studyjne. Do dyspozycji  z PRO TOOLS aż 82 preampy NEVE, 4 tory preampów FOCUSRITE itp.  Można u nas nagrywać swą muzykę, miksować i masterować do wyboru- cyfrowo  i analogowo lub w sposób mieszany. Poniżej szczegółowe omówienie tego bardzo ważnego muzycznie i brzmieniowo tematu.

REŻYSERKA-tzw Control Room i Główna konsola mikserska:

  Sercem TR STUDIOS  jest znakomita studyjna CZYSTO ANALOGOWA 82-wejściowa konsola  mikserska AMEK RN (od nazwiska  Rupert Neve) wyposażona w legendarne preampy  NEVE. Do konsoli podłączone mamy wszystkie  systemy zapisu i obróbki dźwięku tak cyfrowe DAW 48 wyjściowe , PRO TOOLS11  jak i analogowe.

Każdy z 82 kanałów  konsoli prócz fantastycznych szumowo i brzmieniowo preampów marki NEVE  posiada świetny tor equalizacji i filtrów też marki i design'u Rupeta NEVE i aż 12 odesłań efektowych (tzw AUX). Dodatkowo kanały posiadają w swej automatyce czysto analogowe bloki regulacji dynamiki sygnału w tym kompresory i limitery. Konsola posiada automatyzację TOTAL RECALL i CYBERMIX. W czasie procesu miksowania działa dodatkowa zewnętrzna automatyka kontrolująca do 128 poziomów sygnałów na kanałach stołu. Co ważne- nigdzie w całym torze stołu i tej automatyki nie ma żadnych przetworników A/D lub D/A (zawsze degradujących dźwięk) .Wszystkie procesy zachodzą zatem czysto analogowo, bez szkodliwego przetwarzania, a dzięki temu nagranie zachowuje tak charaktarestyczne analogowe miękkie, ciepłe i soczyste brzmienie, nieosiągalne w samej"cyfrze".

Jak wspomnieliśmy na wstępie, można  u nas nagrywać, miksować i masterować za równo czysto analogowo co jest najlepsze z punktu widzenia brzmienia, można też działać  hybrydowo tj nagrywać cyfrowo, a miksować analogowo-  w systemie najwygodniejszym a niedrogim. Tak typowo działają  wszystkie wielkie współczesne studia nagrań na świecie, łącząc zalety tzw "cyfry" -tj.zapisu i edycji cyfrowowej  z zaletami brzmieniowymi miksowania analogowego. Można też u nas w wariancie najtańszym nagrywać  czysto  cyfrowo. Wtedy nagrywamy, miksujemy i masterujemy tylko na komputerze w programie np Protools, Cubase itp. Tak jak to sie dzieje w domowych amatorskich studiach.

 Przy czym ostatnia z wymienionych droga nagrywania i co szczególnie ważne- miksowania tylko cyfrowo tj na samym komputerze mimo, że  najtańsza bo najszybsza , jest najgorszą jakościowo i najmniej cenioną brzmieniowo przez doświadczonych muzyków jak i przez słuchaczy. Zawsze i my tak możemy robić nagrywając na naszym PROTOOLS i potem na nim miksując  a nawet masterując mając masę wtyczek, ale to odradzamy. Współczesne wtyczki plug-inowe  i systemy komputerowe  tak na PC jak i na MAC starają się ciągle tylko mniej lub bardziej  naśladować legendarne analogowe brzmienie wielkich konsol mikserskich takich jak NEVE, SSL, FOCUSRITE, kompresorów analogowych i taśmy magentofonowej.  Robią to  jednak  nadal nie w pełni skutecznie brzmieniowo bowiem są zawsze  tylko niedoskonałą cyfrową spróbkowaną kopią fenomenu ciągłego analogowego brzmienia. By temu zapobiec wszystkie najlepsze studia na świecie jak choćby Abbey RoadAir StudosOcean Way,  Suncity,  MetropolisBOP studios  CrescentFOcustrie  ,  Real World-P.Gabriela też zawsze posiadają jako centrum swych instalacji nagraniowych wielkoformatowe konsole  czysto analogowe zapewniające najlepsze możliwe brzmienie finalnych nagrań. Żadne studia szczytowej klasy nie oferują cyfrowych konsol do nagrań muzyki w swych głównych reżyserkach. Wszędzie królują konsole wyposażone w tory audio Ruperta NEVE , SLL, FOCUSRITE itp. Warto na to zwrócić uwagę. W dziedzinie  dźwięku "bogate ,ciepłe i gęste" brzmienie analogowe posiada niezaprzeczalny prymat nad brzmieniem cyfrowym ( w odczuciu słuchaczy zawsze "chłodnym i zimnym" i niemile dla ucha  sterylnym i "chudym").

Zatem możecie w TR STUDIOS nagrywać i miksować  analogowo jak i cyfrowo. Warto jednak wzorować sie na najlepszych- i zajrzeć jak najlepsze choćby wymienione powyżej studia i producenci pracują. Wybór zawsze należy do Was.

 reżyserka

Dodatkowa Konsola monitorowa w studiu A

 Do potrzeb monitorowych  dla indywidualnych miksów na słuchawki dla nagrywających muzyków ze względu na  znakomite brzmienie renomowanych preampów marki NEVE głównej konsoli  umieściliśmy w studiu przeznaczonym do nagrań na "setkę" zespołów i perkusistów drugą identyczną 36 kanałową konsolę, też wyposażoną w  te same preampy NEVE. Konsola ta otrzymuje komplet sygnałów  z głównej konsoli. Dzięki temu muzycy mają możliwość tworzenia dla siebie na słuchawki  aż do 13 własnych całkowiecie niezależnych  miksów, wg swych  upodobań. Daje to ogromny komfort pracy w czasie sesji nagraniowej.

 

druga konsola monitorowa (w studiu perkusyjnym)

 

Maestro smyka rockowego Michał Jelonek i szef studia(po lewej)

 zimowy ogródek i altana

reżyserka

studio perkusyjne